Sök:

Sökresultat:

560 Uppsatser om Emotionellt stöd - Sida 1 av 38

Att ge och kÀnna för andra : En studie om emotionellt arbete i förhÄllande till kvinnors möjlighet att vara chef

Kvinnor innehar idag fÀrre chefspositioner pÄ den svenska arbetsmarknaden. För att öka förstÄelsen kring varför fÀrre kvinnor jÀmfört med mÀn Àr chefer syftar uppsatsen till att förstÄ om emotionellt arbete Àr relaterat till möjligheten för kvinnor att vara chef i Sverige. Det emotionella arbetet i uppsatsen handlar om ett omhÀndertagande kÀnsloarbete som sker till förmÄn för andras vÀlmÄende. I uppsatsen definieras emotionellt arbete med hjÀlp av tvÄ dimensioner. Den första dimensionen handlar om att ge emotionellt stöd och den andra om viljan att ge emotionellt stöd.

Samband mellan svenska ungdomars vÀlmÄende och förÀldrabeteendena emotionellt stöd och psykologisk kontroll

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilket samband förÀldrabeteendena emotionellt stöd och psykologisk kontroll har för svenska ungdomars vÀlmÄende. Deltagarna (n = 76), fördelade pÄ 40 flickor och 36 pojkar, lÀser vid en svensk gymnasieskola dÀr enkÀtundersökningen ocksÄ genomfördes. EnkÀten byggde pÄ fem befintliga mÀtinstrument som avsÄg mÀta emotionellt stöd, psykologisk kontroll, affektivt vÀlbefinnande, livstillfredsstÀllelse och depressiva kÀnslor. EnkÀten utformades sÄ att det skulle vara möjligt att genomföra analyser för respektive kön samt för mammors och pappors förÀldrabeteende var för sig. Resultaten visar pÄ positiva samband mellan förÀldrabeteendet emotionellt stöd och ungdomars affektiva vÀlbefinnande och livstillfredsstÀllelse samt ett negativt samband mellan emotionellt stöd och depressiva kÀnslor.

Kan emotionellt stöd, pedagogiskt stöd och klassrummets organisering predicera engagemang hos förskolebarn?

Tidigare forskning har bland annat visat att barn som vistas i klassrum med bra kvalitet Àr mer engagerade och att ett bra emotionellt stöd frÄn lÀraren bidrar positivt till barnets sociala anpassning och lÀrande. Klassrumskvalitet delas enligt CLASS upp i emotionellt stöd, klassrummets organisering, pedagogiskt stöd och barnens genomsnittliga engagemang. Syftet i denna uppsats Àr att ta reda pÄ vilket av omrÄdena; emotionellt stöd, klassrummets organisering och pedagogiskt stöd som starkast predicerar barnens genomsnittliga engagemang i. Observation valdes som metod och gjordes pÄ 16 olika förskoleavdelningar fördelat pÄ 4 olika förskolor. Resultatet visade att det emotionella stödet starkast predicerar barns genomsnittliga engagemang.

Behov av information och emotionellt stöd hos kvinnor vid nydiagnostiserad bröstcancer : - En litteraturstudie

Bakgrund: Bröstcancer Àr en av de vanligaste cancersjukdomarna hos kvinnor. Behandlingen av bröstcancerpatienter var mer likartad förr men idag Àr den mer varierande. Vid bröstcancerdiagnos utlöses en livskris och patienten hamnar i chocktillstÄnd. Enligt Cullberg (2003) pÄbörjar detta en process bestÄende av fyra olika faser: chockfasen, reaktionsfasen, bearbetningsfasen och nyorienteringsfasen. Att fÄ diagnosen innebÀr en stor omstÀllning i kvinnornas liv och de har alla olika behov av information och emotionellt stöd under hela sjukdomsförloppet.

Bröstcancerdiagnostiserade kvinnors upplevelse av emotionellt stöd frÄn vÄrdpersonal

Bakgrund: Bröstcancer Àr den vanligaste cancerformen bland kvinnor. MÄnga av de drabbade reagerar med starka kÀnslor pÄ diagnosen och behandlingen Àr tung och ofta obehaglig att ta sig igenom. Kvinnorna behöver stöd frÄn anhöriga, vÄrdpersonal och andra kvinnor som har eller har haft bröstcancer. Anhöriga utgör den största kÀllan till stöd, men stödet frÄn vÄrdpersonalen Àr ocksÄ av stor betydelse. Stöd kan delas in i emotionellt, materiellt och informativt stöd.Syfte: Att beskriva bröstcancerdiagnostiserade kvinnors upplevelse av emotionellt stöd frÄn vÄrdpersonal.Metod: En litteraturöversikt enligt Friberg utfördes.

PÄverkar coachning upplevelsen av socialt stöd?

Det finns idag ett starkt empiriskt stöd för att socialt stöd motverkar ohÀlsa. Syftet med den hÀr studien var att undersöka om coachning pÄverkar upplevelsen av socialt stöd. Vidare undersöks om coachningen har olika effekt pÄ stödkategorierna emotionellt, vÀrderande, informations- och instrumentellt stöd, samt om upplevelsen av socialt stöd till följd av coachning pÄverkas av om denna Àr sjÀlvvald eller inte. Den kvantitativa enkÀtundersökningen besvarades av 39 personer som deltagit i en coachningsprocess. Resultaten visade pÄ en tendens att coachning pÄverkar upplevelsen av emotionellt, vÀrderande och informativt stöd.

Ledarskap ur ett Emotionellt Ledarskapsperspektiv

Uppsatsens titel: Ledarskap ur ett Emotionellt LedarskapsperspektvSyfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att, utifrÄn ett EL ? perspektiv, undersöka hur ledare i den Svenska tjÀnstesektorn och dÄ bankbranschen ser pÄ ledarskapsegenskaper.Metod: För att besvara vÄrt syfte har vi valt att anvÀnda oss av en kvalitativ metod i vÄr studie. Vi har utfört Ätta stycken intervjuer, med ledare pÄ fyra olika banker. Vidare har vi anvÀnts oss av en abduktiv ansats och ett hermeneutiskt synsÀtt. Teori: Teorin utgÄr ifrÄn Emotionellt Ledarskap.

För de levandes skull : En studie av SimrisgravfÀltet utifrÄn ett emotionellt perspektiv

Denna uppsats handlar om studier av jÀrnÄldersvapengravars vapen och föremÄl i Sverige. Syftet med uppsatsen Àr att försöka utreda vad som nedlades i graven för vems skull, den döde eller för de efterlevande? Det som ocksÄ ska utredas Àr om man kan levandegöra det material och de mÀnniskor som har anknytning till graven genom att studera den och dess föremÄl ur ett mer emotionellt perspektiv..

Unga ledare, ur ett emotionellt intelligens perspektiv

Sammanfattning Uppsatsens titel: Unga ledare, ur ett emotionellt intelligens perspektiv Seminariedatum: 3 juni, 2004 Ämne/kurs: FEK 581 Kandidatseminarium, 10 poĂ€ng Författare: Victor Bengtsson, Christoffer Frisk och Peter Persson Handledare: Tony Huzzard Fem nyckelord: Ledarskap, emotionell intelligens, unga företagsledare, motivation, framtidens ledarskap. Syfte: Studiens syfte Ă€r att klargöra om unga företagsledare besitter emotionell intelligens och hur detta framgĂ„r? Är emotionell intelligens viktigt för ett framgĂ„ngsrikt ledarskap och om sĂ„ Ă€r fallet varför Ă€r det viktigt? Hur blir man emotionellt intelligent? Metod: Vi har anvĂ€nt oss av en deduktiv strategi vid insamlandet av data och gjort en kvalitativ undersökning. Teoretiska perspektiv: Vi har anvĂ€nt oss av teorier kring emotionell intelligens och teorier i nĂ€ra anslutning till densamma. Empiri: Vi har baserat vĂ„r empiri pĂ„ djupintervjuer av unga företagsledare.

It's Hard to Be a Cowboy So Far from the West : Trender i sÄngtexternas sprÄkval, tematik och författarskap i Mats RÄdbergs och Rankarnas skivutgivning 1969-2002

 Tidigare forskning har fokuserat pÄ emotionellt arbete i form av bland annat "surface och deep acting", emotionell dissonans och kundinteraktioner. Denna studie Àmnade besvara frÄgestÀllningen: Har Älder respektive yrkeserfarenhet samband med en SJ AB anstÀllds grad av emotionellt arbete i kundkontakter? Urvalet bestod av 65 anstÀllda frÄn ett flertal SJ Resebutiker i Sverige. Resultat visade att Àldre anstÀllda och anstÀllda med lÀngre yrkeserfarenhet hade ett starkare samband med krav och vÀlmÄende pÄ arbetet. Detta visar att det alltsÄ Àr de som klarar emotionellt arbete bÀttre.

Kommer erfarenheten alltid med Äldern? : En studie om SJ anstÀlldas emotionella arbete.

 Tidigare forskning har fokuserat pÄ emotionellt arbete i form av bland annat "surface och deep acting", emotionell dissonans och kundinteraktioner. Denna studie Àmnade besvara frÄgestÀllningen: Har Älder respektive yrkeserfarenhet samband med en SJ AB anstÀllds grad av emotionellt arbete i kundkontakter? Urvalet bestod av 65 anstÀllda frÄn ett flertal SJ Resebutiker i Sverige. Resultat visade att Àldre anstÀllda och anstÀllda med lÀngre yrkeserfarenhet hade ett starkare samband med krav och vÀlmÄende pÄ arbetet. Detta visar att det alltsÄ Àr de som klarar emotionellt arbete bÀttre.

Emotionellt stöd efter missfall : upplever förÀldrar brister i omvÄrdnaden?

Av alla registrerade graviditeter slutar ungefÀr 20 % i missfall. NÀr allmÀnsjuksköterskan möter dessa kvinnor och en eventuell partner i sjukvÄrden har de ett stort behov av emotionellt stöd. Ett missfall innebÀr oftast en förlust av ett barn som förÀldrarna drömt om och vÀntat pÄ, förlusten medför kÀnslor av sorg, Ängest, hjÀlplöshet och ibland Àven skuld. I den kÀnslomÀssigt pÄfrestande situation som ett missfall innebÀr behöver förÀldrarna emotionellt stöd genom bekrÀftelse, information samt genom att fÄ empati och förstÄelse frÄn sjuksköterskan. Litteraturstudiens syfte var att undersöka om det upplevs brister i omvÄrdnaden efter missfall med fokus pÄ emotionellt stöd.

Mammors behov av stöd under barnets första Är

Syfte: Att undersöka mammors behov av kunskapsmÀssigt, emotionellt och socialt stöd under barnets första Är samt identifiera vilka stödgivande aktörer kvinnorna upplever Àr viktigast.Metod: Deskriptiv tvÀrsnittstudie. Sjuttio mammor som besökte nÄgon av sex kommunala öppna förskolor i Uppsala lÀns landsting svarade pÄ en enkÀt om deras behov av stöd.Resultat: HÀlso- och sjukvÄrden var den viktigaste aktören för mÄnga av mammorna som sökte informationsstöd. Studien visade att alla mammorna inte fÄtt det kunskapsstöd de önskade. Socialt stöd och emotionellt stöd var viktigt för nÀstan alla mammor och mÄnga efterfrÄgade emotionellt stöd frÄn hÀlso- och sjukvÄrden. Mammornas behov var relaterat till deras Älder, och Àven i viss utstrÀckning utbildning och sysselsÀttning.Slutsats: Om BVC-sjuksköterskor och annan vÄrdpersonal som möter mammor med barn under ett Är, ser till helheten i deras situation genom att erbjuda sÄvÀl kunskapsstöd som emotionellt stöd kan de bidra till att skapa lÄngsiktigt nöjda och trygga mödrar..

Basel III : Regelverkets implementering och effekter

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur timanstÀllda inom Àldreomsorgen upplever sinarbetssituation och förhoppningen Àr att genererar en förstÄelse för hur det kan vara att arbetamed en ?a-typisk? anstÀllning i ett emotionellt arbete. Studien baseras pÄ 6 kvalitativasemistrukturerade intervjuer, varav fyra av dessa Àr intervjuer med timanstÀllda, entillsvidareanstÀlld samt en omrÄdeschef inom Àldreomsorgen. Dessa intervjuer har analyseratsmed hjÀlp av socialpsykologiska teorier sÄ som Asplunds teori om social responsivitet,Collins interaktionsritualer, Hochschilds teori om emotionellt arbete, Hirdmans teori omgenussystemet och genuskontrakt samt Allvin m.fl. perspektiv pÄ den nya arbetsmarknaden..

"Kunden har inte alltid rÀtt, men man kan lÄta kunden tro det..." : Roller och kÀnslor i det dagliga servicearbetet

Syftet med denna studie Ă€r att fĂ„ en djupare förstĂ„else för fenomenet emotionellt lönearbete och vad fenomenet innebĂ€r för butiksmedarbetare i en organisation som har kundinteraktion bĂ„de face-to-face och via telefon och/eller e-post. Vi ville undersöka butiksmedarbetarnas gemensamma erfarenheter av att upprĂ€tthĂ„lla en fasad utĂ„t mot kunderna. Även en jĂ€mförelse av resultatet mellan den fysiska butiken och web-shopen har gjorts. Den teoretiska utgĂ„ngspunkten influerades av den tidigare forskningen som finns och grundas i Erving Goffmans dramaturgiska perspektiv och Arlie Hochschilds teori om emotionellt lönearbete. Resultatet bygger pĂ„ sex djupgĂ„ende semistrukturerade intervjuer ur ett fenomenologiskt perspektiv.

1 NĂ€sta sida ->